Alweer twee weken hier:) - Reisverslag uit Faridabad, India van Maaike Hoesel - WaarBenJij.nu Alweer twee weken hier:) - Reisverslag uit Faridabad, India van Maaike Hoesel - WaarBenJij.nu

Alweer twee weken hier:)

Blijf op de hoogte en volg Maaike

20 Augustus 2012 | India, Faridabad

Lieve allemaal!

Weer een weekje voorbij, dus tijd voor een nieuw verhaal:)
Afgelopen zondag is er weer een nieuwe vrijwilligster gekomen, Ana uit Kroatie. Heel fijn om weer gezelschap te hebben. Even kennisgemaakt en daarna samen met Prianca en Ana naar de markt geweest om even wat t-shirts te scoren. Het is zo warm elke dag, dat ik na een week al door al mijn shirtjes heen ben;)

Na de markt werden we bij het weeshuis afgezet, waar we de rest van de middag zijn gebleven. De kinderen lagen te slapen, behalve een meisje Nitya. Ze lijkt heel schattig, maar niets bleek minder waar. Ze nam mij en Ana mee naar het krijtbord, waar wij niet op mochten kleuren. Ik moest op de stoel zitten en kreeg een schriftje van haar. Zij ging het alfabet opschrijven en ik moest dit overnemen, maar als wij zeiden dat zij het fout had gedaan, dan ging er een dikke streep doorheen. Daarna kreeg ik het Hindi-alfabet voorgeschoteld en na het overnemen hiervan, wat wonderbaarlijk goed ging met al die rare tekens, moest ik helaas toch naar het strafhok;) Daarna was ze gelukkig heel lief en kwam ze gezellig op schoot zitten.

Na een uurtje werden de andere kinderen ook wakker, dit waren allemaal jongetjes tussen de 5 en 12 jaar, 6 stuks:) Summit, Manish, Pradeep, Rajath, Sonu en nu vergeet ik er een, maar ik kan echt niet meer op zijn naam komen. Meteen lieten ze alles zien wat ze hadden, wat helaas niet heel veel was:( Maar ze waren zo vrolijk, ondanks dat ze geen ouders hebben en niet veel dingen die echt van hen zijn! Als iedereen nou als hen zou zijn:)

's Avonds kwam er nog een vrijwilliger, Iain, met hem zou ik de rest van de week vrijwilligerswerk in het ziekenhuis gaan doen:) Maandagochtend werden we naar het Metro ziekenhuis gebracht, een ziekenhuis dat gespecialiseerd is in cardiologie! Hier lieten we identiteitspasjes maken en vervolgens gingen we naar een kinderziekenhuis in de buurt. Ongelofelijk wat een verschil met Nederland. Ten eerste konden we er natuurlijk niets van verstaan met iedereen die Hindi sprak en in de spreekkamer, die tegelijkertijd ook als wachtkamer diende, was het heel druk. Allemaal schreeuwende kinderen en ouders die gewoon stonden te bellen naast de dokter, echt bizar.

Dinsdag mochten we dan echt beginnen in het Metro ziekenhuis, hier begon ik op de cardiologie, waar de dokter mij vertelde dat ik de eerste twee dagen wel statussen mocht doorlezen om de rest van de anderhalve week zelf de patienten mocht zien. Hier schrok ik natuurlijk van, want de meeste patienten spreken geen engels en ik heb helemaal geen ervaring nog. Gelukkig kon ik de rest van de week ontsnappen op de spoedeisende hulp en kon ik daar blijven;)

Dinsdag in de middag zijn Iain, Ana en ik vertrokken naar Agra, want de volgende dag was ik jarig en we wilden iets speciaals doen, dus besloten we de Taj Mahal te gaan bekijken. Eerst 4u lang in de bus gezeten en toen we 's avonds aankwamen in Agra in ons hotel, daar eerst lekker gegeten. Ik bestelde een komkommersalade als hoofdgerecht, maar ze snappen hier helaas niet zo goed wat een salade is, want vervolgens kwam hij terug met een bordje vol met plakjes komkommer, wat de salade moest voorstellen;)
En voor Lieke en Joost, ik heb hier ook de lassi geprobeerd, heerlijk:)

De volgende ochtend om half 6 opgestaan om de zonsopgang te bekijken, want de eigenaar vertelde ons dat de zon om 6u zou opkomen. Helaas was hij zelfs om half 6 al op, maar het uitzicht op de Taj Mahal vanaf het terras was adembenemend:)
Na nog even geslapen te hebben, zijn we naar de Taj Mahal gelopen en daar enorm veel foto's gemaakt! Heel gek om een van de wereldwonderen in het echt te zien, maar wat was het geweldig! Echt een verjaardag om nooit meer te vergeten:)

Donderdag zijn we weer naar het ziekenhuis geweest. Na een paar keer te hebben gekeken bij het infuusprikken te hebben gekeken, vond de 'nurse in charge' het wel tijd dat wij het gingen doen, wij waren immers degene die moesten leren, maar daar hebben we maar voor gepast, want we wilden niet op de patienten experimenteren;) Daarna zijn we heerlijk naar het winkelcentrum hier geweest om een ijsje te eten en hebben we de hele avond gekaart:)

Zaterdag en zondag zijn we met zijn drieen gaan sightseeen in Delhi met de Hop on-Hop off bus. Eerst om 5 uur in de ochtend opgestaan, met de auta en metro naar Delhi om er vervolgens achter te komen dat de bus pas om half 10 begon, en wij er al om 8u waren;) Omdat de bus niet kwam, namen we maar een riksja naar de eerste hotspot, maar in plaats van ons daar te brengen, bracht de man ons naar het tourist office, om ons daar een auto voor rs. 1200 te laten huren, wel met air-conditioning natuurlijk, zoals de bus niet had, want dat was wat ze zeiden.
Wij hadden alleen niet gevraagd of hij ons hierheen wilde brengen en na wat boze woorden bracht hij ons naar de eerst hotspot, waar we na lang zoeken eindelijk de bus vonden. En wat waren wij blij dat we verder hadden gezocht, super comfortabel en heerlijke airco en zo de hele dag allerlei hotspots bekeken:)

Na deze lange week is er vandaag een feestdag, waardoor er geen vrijwilligerswerk is vandaag en we lekker kunnen chillen nu:) En dat is dus wat ik nu ook weer ga doen;)

Namaste!

Tot snel, liefs Maaike

• 20 Augustus 2012 - 11:18

Everlyne:

Hoi Maaike, ik heb net je verslag gelezen, lees dat je veel meemaakt en dan denkt wat is het in Nederland toch anders. Ik denk dat, als je weer in Nederland bent, pas beseft hoe goed wij het hier hebben! Geniet van deze ervaring, het maakt je leven rijker! Kijk uit naar je volgende verhaal :-) dikke knuff van jou mama, die heel trots op jou is Xx.