Wat een gezelligheid! - Reisverslag uit Faridabad, India van Maaike Hoesel - WaarBenJij.nu Wat een gezelligheid! - Reisverslag uit Faridabad, India van Maaike Hoesel - WaarBenJij.nu

Wat een gezelligheid!

Blijf op de hoogte en volg Maaike

11 Augustus 2012 | India, Faridabad

Lieve allemaal!

Mijn tweede verhaal al weer:) En wat een totaal andere week dan vrijdag en zaterdag. Hoe stil en rustig het was in mijn eentje, zo gezellig en lawaaierig was het deze week! Afgelopen zondag ben ik samen met een spaanse familie en de supervisor van het weeshuis, Prianca, naar Old Delhi geweest.

Heerlijk om eindelijk echt in India te zijn!
Zoals we allemaal wel eens op tv of in een film hebben gezien, is het hier wat betreft verkeer echt een complete chaos. Als ik een weg moet oversteken is het meer een kunst als gewoonte om veilig over te komen, maar ik leef nog;)

En zo was het ook bij het bezoek aan de tempels, bij de eerste bijna ondergereden, maar uiteindelijk veilig en wel alle tempels bereikt. De laatste waar we heen zijn geweest, Akshardham, was echt prachtig, overal goud en marmer! Alleen mocht er daar niet worden gefotografeerd worden, helaas..

Tijdens onze tour heb ik ook mogen ervaren hoe een BN'er zich moet voelen als hij over straat loopt. Indiers vinden het namelijk nogal bijzonder als ze een buitenlander zien. Toen we bij de India gate waren, kwamen er allemaal mensen naar ons toe om te vragen of ze met ons op de foto mochten en ze duwden zelfs hun kinderen in mijn handen, heel bizar. Vaak doen ze het ook zonder toestemming te vragen en beginnen ze je gewoon te filmen!

Toen ik terugkwam van een dagje sightseeing in Old Delhi, waren de andere vrijwilligers ook teruggekomen van hun weekendtrip:) Eindelijk gezelschap, wat was ik daar blij mee:) Er zijn 3 meisjes, Rosie uit Engeland, Collette uit Engeland en Rocio uit Spanje. Allemaal super aardig en mijn leeftijd. De hele avond gekletst en gekaart en zij vertelden wat ze de afgelopen weken hadden gedaan, want helaas zouden zij hier nog maar een weekje zijn.

De volgende dag was het dan tijd voor het vrijwilligerswerk, finally:) Deze eerste week had ik cultural immersion, dus de hele week naar Slum School in plaats van het weeshuis. Aan de ene kant was ik nerveus, omdat ik natuurlijk niet wist hoe ze zouden reageren, als er een nieuw gezicht voor ze zou staan, maar ik had ook heel veel zin om al die lieve kindjes te zien en ze les te geven:) Toen ik daar aankwam samen met Collette, hoorden we ze al van ver af roepen, Ma'm G, Ma'm G, heel leuk:)
Ik had echt geen idee waar ik moest beginnen, 30 kinderen die allemaal je aandacht vragen, maar gelukkig waren ze in 3 klassen verdeeld.

Je hebt de hele kleine kindjes van een jaar of 4, de middelste klas voor 6/7-jarigen en de oudste klas, die ook redelijk engels kunnen. De lerares leert de kinderen Hindi en wij moeten ze engels leren en leren rekenen. Makkelijk gezegd dan gedaan, dacht ik, maar gelukkig ging het vanzelf. Ze kwamen als een kudde koeien op me afgestormd en vroegen allemaal om sommen, woordjes met tekeningen, heel leuk:)

Slum school duurt ongeveer drie uur en daarna zijn Collette en ik samen met de metro naar New Delhi gegaan. Nog een hele opgave, want het gaat hier compleet anders, dan bijvoorbeeld in Londen. De eerste coupe aan de voorkant is voor alleen vrouwen en hier mogen geen mama naar binnen, maar als de metro bij het eindpunt is en terug gaat, wordt dit wel een coupe voor mannen. Alle mannen waren in rijen opgesteld en ze moeten wachten voor iedereen eruit is, maar natuurlijk gebeurt dit niet, waardoor Collette en ik bijna geplet werden. Gelukkig na 2 uur weer veilig terug en 's avonds nog naar de markt geweest voor een heerlijke milkshake:)

Dinsdag en woensdag 's ochtends weer naar slum school geweest. Het was woensdagochtend echt een grote chaos, want Prianca, de supervisor, had knuffels meegebracht en die aan het begin van de les al uitgedeeld, waardoor de kinderen meer oog hadden voor hun speelgoed dan voor hun schoolwerk. Daarna samen met de kinderen gekleurd, maar omdat ik niet wist hoe het uitdelen van de kleurtjes ging, kwamen ze allemaal op me afgerend en gristen kleurtjes uit de bak, fantastisch om te zien hoe graag ze allemaal potloden wilden hebben en ze al zo blij zijn met zo weinig!

Woensdagmiddag heerlijk pizza gegeten bij de bakkerij en daarna naar de Sari winkel geweest voor een Sari voor Collette. Ook samen met Rocio naar een winkelcentrum geweest om een cadeautje te kopen voor Kranti, maar toen we een McDonalds zagen, gelijk daar even een pitstop gemaakt. Bij het gastgezin eten ze namelijk vegetarisch en ik als vleesliefhebber moest dus even een hamburger eten hier;)

Woensdagavond was het dan tijd voor een afscheidsfeestje voor Rocio, Rosie en Collette. Alle andere vrijwilligers en Rajesh, de broer van Kranti en tevens onze chauffeur, hadden drank en chips gehaald. De hele avond incognito gespeeld en een hele leuke avond gehad:)

Donderdag aan het einde van de dag ging Rocio weg helaas en 's avonds hebben Rosie, Collette en ik lekker geshopt op de markt van sector 10 en in een riksja gezetten. De weg naar de markt is hier alleen nogal hobbelig, omdat er zoveel gaten in de wegen zitten, waardoor ik om de 10 seconden wordt gelanceerd en mijn armen eruit zien alsof ik mishandeld wordt;)
Ook is het hier nogal een kunst om recht vooruit te rijden. Er lopen hier namelijk allemaal dieren op de weg, koeien, honden en zelfs apen. In het begin heel apart om te zien, maar ben er inmiddels aan gewend, alsof ze bij het interieur horen!

Vrijdag afscheid genomen van de andere meiden, dus ben hier nu weer in mijn eentje met Kranti, dr. Bandu en de kinderen Jahiti en Somik. Het was deze dag de verjaardag van Lord Krishna, dus er was een groot feest met veel gedans en eten voor het huis. Heel leuk om alle kinderen verkleed te zien als Lord Krishna en ze zo enthousiast te zien dansen:)

Vandaag ben ik weer wezen sightseeing met Prianca, maar helaas was er vandaag heel veel dicht, dus niet zo heel veel gezien, maar wel heerlijk geluncht. Toen ik terugkwam, heerlijk de Lion King gekeken en met Kranti westerse muziek geluisterd. Helemaal niets van deze muziek kennen ze, maar heb ze even wegwijs gemaakt op youtube!

Wauw, het heeft me 3 dagen gekost om dit verhaal te typen, dus ik hoop dat jullie het einde hebben gehaald;) Komende week ga ik ook nog in het ziekenhuis en het weeshuis werken, dus weer veel nieuwe dingen:)
En morgenavond eindelijk naar een Bollywoodfilm, ben benieuwd!

Tot snel,

Namaste!

Liefs Maaike



  • 10 Augustus 2012 - 19:24

    Michel Van Nijnatten:

    je bent goe bezig!! toppie ga zo door

  • 11 Augustus 2012 - 21:01

    Everlyne:

    Hoi Maaike, leuk verslag. je hebt het goed naar je zin lees ik. Al veel gezien :) ik blijf je volgen! Dikke knuff Xx

  • 14 Augustus 2012 - 19:13

    Tante Joke En Oom Anton:

    Hallo Maaike

    Door Facebook kreeg ik in de gaten dat je in India zit,dat is ver weg,en ook een groot avontuur.
    We hebben intussen je verslagen gelezen en je hebt al heel wat meegemaakt,maar ook erg leuk om je zo te volgen.
    Morgen de grote dag want dan ben je jarig,bij deze alvast van harte gefeliciteerd,en maak er wat moois van!
    We blijven je volgen.
    Groetjes en dikke knuffels van Tante Joke en Oom Anton

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike

Actief sinds 10 Feb. 2010
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 9783

Voorgaande reizen:

29 September 2014 - 09 December 2014

Afrika:)

02 Augustus 2012 - 15 December 2012

Vrijwilligerswerk en rondreis door Azië

01 Juli 2010 - 02 Augustus 2010

Ontwikkelingswerk in Kameroen

Landen bezocht: