Woestijnen en bergen, een wereld van verschil! - Reisverslag uit Shimla, India van Maaike Hoesel - WaarBenJij.nu Woestijnen en bergen, een wereld van verschil! - Reisverslag uit Shimla, India van Maaike Hoesel - WaarBenJij.nu

Woestijnen en bergen, een wereld van verschil!

Blijf op de hoogte en volg Maaike

07 Oktober 2012 | India, Shimla

Lieve allemaal!

Twee weken heeft het me gekost om weer een verhaaltje te typen. Zoveel gezien en gedaan dat ik hier geen tijd voor heb gehad;) Maar op een (helaas) regenachtige dag in Thailand en na het uitzwaaien van lieve Phil, nu eindelijk tijd voor een nieuw verhaal:)

Kalka - 21 september

Na een korte nacht in de sleeper class kwamen we 's ochtends vroeg, en dan bedoel ik vroeg, om 4.30 u aan op het station in Kalka. Maar al een drukte van jewelste op het station en wij bleven ook niet onopgemerkt;) Er werd weer van alle kanten foto's gemaakt en Lieke en ik hadden uit protest onze sjaals om onze hoofden gedaan;)

Ook weer gemerkt hoe behulpzaam de Indiase mensen zijn. We hadden een jongen van onze leeftijd in de trein ontmoet, hij was met zijn kaarten aan het spelen en toen vroeg ik hem of hij samen wilde kaarten en dat wilde hij wel. Maar voor het spel goed en wel was begonnen, werd hij weggestuurd, omdat hij niet het goede kaartje had.
De volgende ochtend kwamen we hem weer tegen en heeft hij ons helemaal uitgelegd waar alle hotels waren, want zoals jullie begrijpen, hadden we wel een bed verdiend;)

Dat hebben we dan ook maar meteen gedaan;) Na wat onderhandelingen was het bij het tweede hotel raak en zijn meteen het bed ingedoken, heerlijk:)
Na een aantal uur begonnen onze magen wel wat te knorren, maar omdat Kalka niet in de lonely planet stond, zijn we zelf op zoek gegaan naar een restaurant! Terecht dat ze er niet in stonden, er was niets te doen en er waren welgeteld 2 restaurants. Omdat de eerste geen ontbijt meer serveerde, de tweede maar geprobeerd, maar dat was helaas geen succes:( Door ons grote energie-tekort, de rest van de dag maar doogebracht in het internetcafe;) En 's avonds weer gegeten in hetzelfde restaurant, gelukkig hadden we nu meer succes met onze keuze:)
We hadden 3 porties springrolls gekozen, echt super lekker, maar echt veel te veel. Gelukkig kennen ze hier ook doggy-bags, dus hebben we de overheerlijke springrolls maar meegenomen voor de lunch voor morgen;)

Shimla - 22 september

Heerlijk geslapen in ons bedje en hongerige buikjes rondgegeten met de gekochte koekjes en Eclair's stapten we om 12.10 uur in de toy-train, een railway die behoort tot UNESCO-werelderfgoed en wij hebben mogen zien waarom! Echt, wat een prachtige rit was dat, heel erg genoten met zijn tweeen:) Tijdens deze 6 (!) uur durende rit hebben we ook nog genoten van onze loempia's van de vorige avond en alle andere snacks die we hadden ingeslagen. Vonden wij dat we al veel mee hadden, onze hoeveelheid verbleek bij het zien van de hoeveelheden die onze twee grote vrienden (letterlijk grote;)) naar binnen werkten. We hadden meteen een stuk minder honger;)

Toen we uiteindelijk aankwamen in het hill station van Shimla was het uitzicht echt adembenemend:) Het was gelukkig nog licht en ondanks dat ik geen fototoestel bij de hand had, staat dit uitzicht voor eeuwig in mijn geheugen gegrift:)

Na een taxi, de lift en een oneindige hoeveelheid aanvoelende trappen kwamen we via een lichte omweg aan bij het door ons uitgekozen hotel, het YMCA-hotel. Het gehele hotel ademde de sfeer van de Engelse kolonie en hoe ze vroeger hebben geleefd! Toen we onze kamer kregen, was het eerste wat Lieke vroeg; 'Waarom hebben we geen fan?' Daar kwamen we snel op terug, want wat koelde het in de loop van de avond af. Daar lag ik op een gegeven moment met twee lagen kleren in bed, brrrr....! We begonnen dan ook vroeg aan deze koude nacht;)

Shimla - 23 september

Toen we vanochtend bij het ontbijt kwamen in de dining hall, werden we weer herinnerd aan het feit dat we in de Himalaya waren, overal waar we keken, waren bergen:) Tijdens het ontbijt gezellig gekletst met Joanna, een meisje uit Zwitserland, die we vorige avond hadden ontmoet tijdens het eten. Zij was de vorige dag uit Rishikesh gekomen, een meditatie-oord en zij heeft ons op deze frisse morgen ons even de fijne kneepjes uitgelegd. Daar zaten we dan om half 10 's ochtends in de halve lotus-houding te luisteren naar een zwoele vrouwenstem die ons vertelde wat we de aankomende 20 minuten gingen doen. Verbazingwekkend genoeg heb ik het de volle 20 minuten volgehouden, zonder een keer te gluren. De rustheid zelve, dat is nogal een verschil met normaal;)

Na dit rustgevende ontbijt besloten we naar de Jakhu-tempel te gaan, een tempel gewijd aan de monkey god Hanuman (of volgens Lieke Honeymoon;)) Wat begon als een rustig tripje, werd verbazingwekkend snel heel vermoeiend en lastig! Wat een steile weg naar boven, ik met mijn ongetrainde lijf vond dit niet veel goeds voorspellen voor de trekking van de volgende dag, maar ik heb het overleefd! Tijdens de weg naar boven kwamen we allemaal apen tegen en omdat we op voorhand al gewaarschuwd waren dat deze nog al eens kunnen aanvallen, hadden we een stok meegekregen om ze zo nodig van ons 'af te slaan'. Gelukkig was dit niet nodig, maar we hebben hem wel gebruikt om ze af te weren.

Boven waren er nog meer apen dan langs de weg en hoewel we de top veilig hadden bereikt, was ik nog niet zo zeker of dit ook gold voor de terugweg. Toen we namelijk op wilden staan van ons bankje om weer terug te lopen, werd een aap heel vals en hij liet ons niet zomaar gaan. Gelukkig was daar onze reddende engel het Eclair's chocolaatje;) We konden net wegglippen, nadat ik deze had weggegooid.

Toen we weer veilig en wel beneden stonden, hebben we de rest van de dag genoten van alle winkeltjes langs de Middle en Lower Bazaar en hebben we heerlijk geluncht in de Honey-hut, want hier hadden ze overheerlijke sandwiches:)
's Avonds hebben we een friettent opgezocht, die we eerder die dag hadden ontdekt en hier hadden ze echt de lekkerste friet die we ooit hadden gehad:) Toen ik onze tweede portie aan het halen was, werd Lieke bestormd door een groep studenten die graag met haar op de foto wilden, echt een hilarisch gezicht! Ze was echt bedolven onder de mensen, letterlijk;)

Shimla - 24 september

Vanochtend heerlijk in Cafe Sol genoten van een strawberry cheese cake:) We hadden de avond ervoor de hele avond gezocht naar dit cafe, maar niet kunnen vinden, helaas! En omdat dit het enige cafe met wifi is in de hele stad, hebben we onze zoektocht vanochtend vervolgd, met resultaat;) Vanmiddag ook door de stad gestruind en een aantal tourist informations afgegaan, want we wilden graag een trekking doen in de Himalaya:) Toen we aan het einde van de middag terugkwamen bij ons hotel, was onze missie geslaagd:) We wilden namelijk korting bij ons hotel en niet alleen met zijn tweeen. Inmiddels hadden we de korting geregeld, toen we hoorden dat er nog twee jongens uit Zweden mee zouden gaan en Joanna, het meisje wat we de dag ervoor hadden ontmoet:) We hadden er zin in!

Na dit goede nieuws hebben we 's avonds genoten van een bollywood movie in de bioscoop bij ons om de hoek. Wat we niet wisten was dat dit een 'stomme' film was, genaamd Barfi. Maar wat hebben we genoten van de film, het was een romantische komedie met Amelie-achtige muziek, helemaal goed voor Lieke en mij:) Het 'beloofde' luidklappende en hard lachende publiek bleek echter beneden te zitten, terwijl wij op het balkon zaten, met nog steeds was deze film een succes:)
's Avonds gedineerd in de Honey-hut en een goede nachtrust gepakt voor de volgende dag!

Shimla - 25 september

De 'big' day, vandaag was het dan zover, de dag van de trekking! 's Ochtends nog even onze tas ingepakt, dit moest zorgvuldig gebeuren, want teveel zou betekenen, een zware tas om te tillen, maar te licht betekende te weinig kleren voor de nacht, maar mission succeeded;)

Om half 10 was het dan zover, we begonnen onze barre tocht met een twee uur durende autorit naar de plek waar we zouden beginnen! Ondertussen nog wat stops gemaakt voor mooie foto's en natuurlijk de lunch, die bestond uit chapati's met een of andere spicy aardappelvulling, geen idee meer hoe het heet, maar het was best lekker;)

Toen we uiteindelijk bij onze berg aankwamen, begon de trekking:) We begonnen op een hoogte van 2200 m en zouden eindigen op een hoogte van 3200 m en ondanks dat we niet heel veel gewend zijn met onze 'onder-zeeniveau-longetjes' hebben we het er heel goed vanaf gebracht en konden we na een tocht van 3 uur eindelijk genieten van het adembenemende uitzicht over de bergen:) En we waren net op tijd voor de sunset en die was prachtig!

Na het knielen voor de tempel werden we officieel welkom geheten met een tikka en hebben we rest van de sunset weer een foto-rolletje vol geschoten;) Na de sunset hebben we heerlijk gegeten van het bereide avondmaal door onze gidsen, heerlijke soep en rijst met paneer! Omdat de maaltijd in dezelfde ruimte was bereid als waar we aten, was het enorm rokerig daarbinnen en we zijn toen dan ook naar een andere ruimte verkast! Hier hadden de mannen de traditionele muziekinstrumenten te pakken gekregen en werden we voorzien van een dansje en hun prachtige zangkunsten.

Hierna was het tijd om onze geimproviseerde bedjes in te duiken en te genieten van een paar uurtjes slaap, want over een paar uur zou de zon alweer opkomen:)

Shimla - 26 september

Na een kort nachtje gingen om half 6 de wekker van Lieke af en was het tijd om op te staan, want binnen een half uurtje zou de zon opkomen:) Snel onze jassen aangetrokken en wat dekens meegenomen naar buiten en daar onze gezichten laten warmen aan de zon, want het was koud;) Maar echt fantastisch!! Overal waar we keken, waren er bergen, echt heerlijk!

Na het ontbijt, lekker cheesesandwiches, koekjes en chai, begonnen we aan onze afdaling, die bijna twee keer zo snel ging als de beklimming en voor we het wisten, zaten we alweer in de auto naar ons hotel. Moe, maar voldaan, arriveerden we weer bij ons hotel! 's Avonds hebben we nog heerlijk genoten van onze frietjes, want dat hadden we wel verdiend;) Toen we onze frietjes aan het oppeuzelen waren, kwam er een jongetje naar ons toe en die bedelde om geld. Natuurlijk verdwijnt al dat geld in de zakken van andere mensen, dus besloten we om niets te geven. We hadden het er naderhand over dat het echt niet om aan te zien is hoe die kindjes hier rondlopen. Super dunne kleertjes en geen sokken en schoentjes, terwijl het hier 's avonds heel koud wordt:( We bedachten dat we hem wel frietjes hadden kunnen geven en alsof hij het hoorde, stond hij weer een stukje van ons vandaan. Wij wenkten hem mee naar de friettent, waar hij mocht uitkiezen welke hij wilde. Je had moeten zien hoe hij straalde en lachte, toen hij zijn frietjes kreeg!
Die glimlach was onbetaalbaar en er een om nooit meer te vergeten:)

Shimla - 27 september

Onze laatste dag samen, wat was dat snel gegaan zeg! Omdat we nog een hot chocolat wilden drinken in een van de hill stations, besloten we nog een keer naar Cafe Sol te gaan, heerlijk was de warme chocolademelk:) 's Middags nog even over de Lakkar bazaar gestruind, een tibetaanse bazaar, die we nog niet hadden gezien. Omdat we onze voetjes wel wat rust wilden gunnen, besloten we te gaan dineren in jawel.. Cafe Sol. Ik had een heerlijke lasagne en Lieke had een lekkere chicken-bacon burger:) Fijn de avond afgesloten en om 8 uur was het moment daar, het afscheid! Lieke zou vertrekken naar Dharamsala en ik zou de volgende dag met de trein terug gaan naar Delhi.

Zonder te huilen en met een dikke knuffel liep Lieke dan ons hotel uit!
We hebben echt een fantastische maand gehad, veel gezien en gedaan:) Er een om nooit te vergeten:)

Delhi - 28 september

Vroeg wakker geworden en lichtelijk verkouden begon ik aan mijn 10 uur durende treinreis terug naar Delhi. Pfoe.. eerst 6 uur in de Toytrain terug met stoeltjes die niet heel lekker zaten:( Toen ik aankwam in Kalka had ik nog 2 uur wachttijd voor de boeg en omdat ik dacht dat ik geen avondeten zou krijgen, een omelet gegeten op het station!
Wat ik echter niet wist, was dat ik in de AC chair coach zat, een trein met alleen maar losse stoelen die naar achteren konden en met airco.
Hier had ik nog nooit ingezeten en toen ik na een half uur eten kreeg, was ik ook lichtelijk verbaasd, was dit voor mij?

Wat ik toen nog niet wist, was dat er nog 3 maaltijden zou komen. Het leek niet op te houden;) Een voorgerecht, supper, hoofgerecht en nog een toetje, de laatste heb ik maar overgeslagen;)
Eenmaal aangekomen in Delhi gelijk mijn hotel opgezocht en mijn bed ingedoken, heerlijk!!

Delhi - 29 september

Vandaag heerlijk lang uitgeslapen en pas om half 3 (!) gaan ontbijten;)
Echt helemaal niets gedaan en met het plan om dit verslag te gaan schrijven mijzelf opgesloten in het internetcafe. 3 uur later had ik de foto's geupload, maar nog geen verslag;) Helaas, helaas!

Rond 10 uur ben ik vertrokken naar het vliegveld, want vannacht om half 3 zou ik vertrekken naar Thailand! Na een lange zit op het vliegveld was het om 2 uur dan eindelijk tijd om te boarden!

Bye bye India, hello Thailand!

Binnenkort de rest van het verslag;)

Dikke kus, liefs xxx

• 07 Oktober 2012 - 14:29

Samantha:

Maaike!!

In mijn hoofd probeer ik plaatjes te schetsen van jou op de berg met die mooie vergezichten (nee, ik heb nog geen foto's gekeken) en krijg er helemaal de kriebels van! Klinkt echt fantastisch wat je allemaal hebt gezien en gedaan!
    En nu alleen op stap! Spannend zeg, lekker van genieten!

Liefs,
    Samantha

• 07 Oktober 2012 - 20:12

Everlyne:

He lieverd,
    Wat een mooi verslag van je reis :)
    Als ik dan de foto's bekijk, wat een ervaring die je de rest van je leven niet meer zult vergeten!
    Nu alleen verder, geniet!! Dikke knuff liefs mama.