Jaipur, Udaipur, Jodhpur, Jaisalmer en kamelen:) - Reisverslag uit Delhi, India van Maaike Hoesel - WaarBenJij.nu Jaipur, Udaipur, Jodhpur, Jaisalmer en kamelen:) - Reisverslag uit Delhi, India van Maaike Hoesel - WaarBenJij.nu

Jaipur, Udaipur, Jodhpur, Jaisalmer en kamelen:)

Blijf op de hoogte en volg Maaike

20 September 2012 | India, Delhi

Lieve allemaal!

Veel te lang geleden alweer een berichtje geschreven, maar begin te merken dat ik steeds minder zin heb om een verhaaltje te schrijven;) Alles is veel te leuk en veel te druk om allemaal op te schrijven, maar omdat we nu nog 2 uurtjes in Delhi hebben, toch maar even achter de computer!

Jaipur - 10 september

Na eerst heerlijk ontbeten te hebben, hebben we de local bus genomen naar het Amber fort. Dit ritje kostte ons welgeteld 10 rupees, terwijl het met de tuktuk 300 rupees zou hebben gekost. Heerlijk om stil te staan bij deze prijzen;)
Tijdens ons ritje ook nog een aantal olifanten tegengekomen, de eerste van mijn India-reis! Eenmaal aangekomen bij het Amber Fort bleek het nogal een karwei te zijn om de top te bereiken, dus we waren erg blij dat we eindelijk boven waren:) En het was het waard, want het uitzicht was echt geweldig.
Aan de overkant zagen we een ander fort waarvan we nieuwsgierig waren of we hier ook op zouden kunnen, maar zodra we de trappen zagen van dit fort, hebben we maar gepast;)

Na een paar uurtjes weer naar het centrum gegaan om daar nog de Hawa Mahal, het windpaleis, te bekijken, de Jantar Mantar, een observatorium, en the City Palace. De Hawa Mahal was echt prachtig en omdat het een superhete dag was, hebben we heerlijk geluncht in de schaduw! Vier koekjes en een fles water later, begaven we ons naar Jantar Mantar. Niet lang nadat we daar binnenwaren, begon het helaas te regenen. We hoopten dat de regen snel zou ophouden en om dat af te dwingen, bleven wij buiten staan onder een boom!
Maar na een kwartier en het rennen van de rest van de mensen naar een klein winkeltje, besloten wij ook maar te gaan schuilen. En terecht, want na 3 kwartier werd het pas weer enigzins droog.

Na de regebui, moesten we de enorme overstroming trotseren, die de straat had veranderd in een rivier. Alles dreef erin, van vuilnis tot aan koeienstront, heerlijke afsluiting van de dag;) En we besloten ons maar naar ons Guest House te begeven, lopend, want nu waren de riksja's nog duurder dan normaal! Maar toen we waren aangekomen bij de poort van de Pink City, hebben we toch maar een riksja genomen, we hadden het immers verdiend;)

's Avonds heerlijk, ahum.. gegeten in ons Guest House en daarna hebben we ons begeven naar het station, want we zouden om 23.00 uur de nachttrein naar Udaipur ingaan. Echter, we waren er al om 22.00 uur om niet de trein te missen. Helaas voor mijn blaas kwam de trein pas om 23.30 (!)

Udaipur - 11 september

Na een lange nacht in de sleeper class tussen de locals kwamen we om 6.00 uur 's ochtends aan in Udaipur. De sleeper class viel achteraf gezien best mee en we hebben er enorm veel geld mee uitgespaard, een goede zet gebleken uit het gewicht van onze tas na Udaipur;)

Eenmaal in ons Guest House aangekomen, hebben we de bedden uitgeprobeerd, wat resulteerde in een lange 'powernap', heerlijk! De hele dag hebben we eigenlijk alleen maar gechilld op ons dakterras met prachtig uitzicht over het meer, omdat het begon te regenen en zelfs te onweren.
Maar change of plans, nadat de Belgische jongens arriveerden, dezelfde als we hadden ontmoet in het National Park in Bharatpur. We besloten om deel te nemen aan de cooking course. Uiteindelijk hebben we alleen maar toegekeken hoe de vrouw van de guest house-eigenaar meer en meer kruiden toevoegde aan de gerechten. Tijdens de kookcursus vroeg ik mij serieus af hoe de Indiers hun vitaminen binnenkrijgen, want de hoeveelheid groente die wordt toegevoegd in verhouding tot de hoeveelheid kruiden is echt minimaal;) Kun je nagaan hoe onze monden voelden, toen wij 's avonds alle lekkernijen gingen proeven! Ik gok dat er meer water is gedronken dan eten is gegeten;)

Na de kookcursus henna laten zetten en de rest van de avond afgesloten met de Belgische jongens, special Lassi en een fantastisch spel:)

Udaipur - 12 september

Na een lange nacht stonden the City Palace, een aantal tempels, een boottochtje en het sunset-point op de planning. Helaas hebben we het tot aan de kaartverkoop van de City Palace gehaald;) Vrouwen en shoppen! We zijn als eerste richting de tempel gegaan, hier hoorden we gezang en daar hebben we een kwartiertje een mooie ceremonie mogen aanschouwen. Het liefst waren we nog langer gebleven, omdat het hier droog was, want voordat we de tempel inliepen, begon het enorm te stortregenen:( Gelukkig zijn we hier als rasechte NL'ers op voorbereid en waren we gauw gered door onze poncho's, heel charmant;)

De hele ochtend met onze poncho's rondegelopen, totdat we een heerlijke lunchroom (!) zagen. Aangezien ze het lunchen hier niet kennen, zagen wij onze kans schoon en hebben we een heerlijke sandwich verorberd hier:) Na deze korte stop was het droog geworden gelukkig en hebben we de rest van de dag alle winkeltjes bekeken!

's Avonds zou er een dans worden opgevoerd in het centrum, maar omdat we nog een uur de tijd hadden, hebben we eerst heerlijk gegeten in een rooftop restaurant:) Toen we hier klaar waren, was de dans helaas al afgelopen, maar we hebben wel een prachtige ceremonie bij het water mogen bewonderen. De vrouwen mochten deze dag voor het laatst bidden en hierbij werden er doosjes met lichtjes het meer op 'gestuurd', echt prachtig!

Na deze lange dag hebben we heerlijk ons bedje opgezocht, zodat we de volgende dag weer fris en fruitig de rest van de stad konden bekijken!

Udaipur - 13 september

Vandaag hebben we dan eindelijk het boottochtje gedaan, nadat we gisteren al het City Palace hadden bekeken. Uiteindelijk bleek het feit dat we een hele groep apen zagen op de terugweg na het boottochtje spectaculairder dan het boottochtje zelf;)

De rest van de dag hebben we een busticket gekocht voor naar Jodhpur voor de volgende dag en hebben we nog wat souvenir-inkopen gedaan:) Ik wilde graag een tas kopen hier, omdat ze enorm veel leren tassen hebben hier in Rajasthan, dus ook op tassenjacht geweest;)
's Avonds weer lekker gegeten op ons dakterras en vroeg ons bedje ingedoken, want om 8.00 uur ging onze bus naar Jodhpur. Althans, we wilden vroeg ons bedje in, want we hebben nog gebeld, tassen ingepakt en geskyped om nog even onze familie te bewonderen;)

Jodhpur - 14 september

Na een 'korte' busreis van 5 uur, wat uiteindelijk 7 uur bleek te zijn, hebben we Jodhpur bereikt! Uitgehongerd, zwetend en uitgeput, werden we gedropt bij het Hill View Guest House, waar een moslimvrouwtje ons bovenaan de enorme berg opwachtte. Want na deze barre tocht moesten we ook nog eens een enorm stuk omhoog, omdat onze slaapplek bergopwaarts lag, maar daarna stortten we ons dankbaar op het bed in onze kamer;)

Super lieve mensen en heerlijk eten:) Dat hadden we wel verdiend! Ik kreeg een heerlijke sandwich voorgeschoteld door Mehul (Mihoen volgens Lieke;)) Heerlijk fris en verse groenten, waarvan er nog een aantal volgden de volgende dag:) Omdat we pas laat aankwamen in Jodhpur hebben we de rest van de dag en avond lekker mogen genieten van het uitzicht over de blauwe stad in het donker en vielen we 's avonds als roosjes in slaap!

Jodhpur - 15 september

Vandaag zouden we de Blue City gaan bekijken. De meeste huizen in de Blue City zijn blauw geverfd, omdat de blauwe kleur zou dienen als insect repellent. Helaas heeft Lieke hier geen gebruik van mogen maken, want net als iedere ochtend was Lieke weer een paar muggenbulten rijker:(
Na het ontbijt zijn we op jacht gegaan naar treintickets, want er bleek een trein te zijn van Jodhpur naar Jaisalmer. Wat waren we blij toe we dat hoorden en daarna ook lichtelijk teleurgesteld toen bleek dat alle treinen richting Jaisalmer vol zaten. Als troost hebben we toen heerlijk genoten van een softijsje en een thumbs up, wat ook zeker als een thumbs up voelde;)

Daarna hebben we nog even over de markt gestruind en de klokketoren bekeken, waarna we ons naar de hotspot van Jodhpur begaven, het Mehrangarh fort! Hier kregen we een gratis audio guide mee, het zag er echt hilarisch uit, maar ik moet toegeven dat het wel vele malen leuker was om te weten waar het fort ook werkelijkwaar voor diende:)

Bij de ingang stond dat we 100 rupees moesten betalen als we een camera mee wilde nemen, maar zo getraind als wij zijn, hebben we foto's kunnen maken, zonder 100 rupees te betalen;) De bewakers hebben het hier namelijk heel zwaar in de hitte, ahum.., waardoor zij slapen en wij ongemerkt foto's konden maken:)

Nadat we de top hadden bereikt, kregen we in ruil voor ons entreegeld een prachtig uitzicht op de Blue City! Met recht wordt het de blauwe stad genoemd, want nu konden we pas goed zien hoeveel huisjes er blauw waren:) En wat was het de klim waard!
Na deze topdag hebben we de dag afgesloten met heerlijke pasta;)

Jaisalmer - 16 september

Na een aantal vroege bus- en treinritjes besloten we vandaag een wat latere bus te nemen, namelijk 10 uur. Zo konden we nog een keer genieten van Mehul's kookkunsten en ontbijten voordat we weer voor 5 uur de bus in zouden gaan. Eenmaal bij de busstop aangekomen, moesten we naast het busticket, waarvoor we later afgezet bleken te zijn, ook nog 20 rupees per tas betalen! Ook al is dat maar 0,03 cent, het gaat om het principe;)

Nadat we onszelf in de bus hadden geinstalleerd, bleken de twee vrouwen achter ons, ons knotje heel leuk te vinden, wat gepaard ging met lachen, gieren en brullen. Letterlijk brullen, want er volgden ook nog een stuk of 10 boeren na hun maaltijd. Toen we heerlijk naar Miss Saigon aan het luisteren waren, begonnen ze aan onze knotjes en koptelefoontjes te trekken voor aandacht, missie gefaald! Een verkeerd moment om ons te onderbreken, ondervonden ze, want na een ietwat geirriteerd nee, hielden ze hier mee op;)

In de Lonely Planet hadden we gelezen dat er in Jaisalmer verscheidene mannen zouden staan met bordjes van hun hotels, maar wat we daar aantroffen, sloeg alles! Wij waren namelijk de enige toeristen en ze stonden zelfs in de bus, om ons te kunnen overtuigen van de kwaliteit van hun hotel. Gelukkig zijn wij hier niet gevoelig voor en hebben we eerst onze tassen gepakt en vonden we gelukkig vrij snel het hotel van onze keus:) Nadat we een gratis ritje hadden gekregen naar het hotel en Lieke de kamer had geinspecteerd, namen we onze intrek in onze mooie kamer voor 300 rupees per nacht!!

Na een heerlijk chillmiddag hebben we gegeten op het dakterras, wat een rust hier:) We hadden namelijk gekozen voor een hotel buiten het fort, een topkeus! Nadat we heerlijk hadden genoten van ons eten, voor mij Indiaas (waarvan ik voor het eerst mijn bordje heb leeggeten!!), konden we uitbuiken op loungebanken onder het genot van een cola en een leuk gesprek met een Engels stel! Zij bleken 1000 rupees per nacht te betalen en na wat research van Lieke bleek dat onze kamer 2500 rupees per nacht kostte, wat een korting;)

Tevreden vielen wij deze nacht in slaap in onze kamer/suite die zo weg gekomen kon zijn uit het sprookje van duizend en een nacht:)

Jaisalmer - 17 september

Genoten van onze prinsessennacht, waarbij we voor een keer eens geen wekker hadden gezet, kregen we ons ontbijt en hebben we overlegd wat we zouden doen met de camelsafari, want dat was een van onze doelen van ons verblijf in Jaisalmer:) Na de prijzen van onze hoteleigenaar te hebben gehoord, besloten we nog wat vergelijkingsmateriaal te zoeken binnen het fort! Ik gok dat we hier een half uur aan hebben besteed en daarna redelijk snel afgeleid waren door al het moois wat er hier in Jaisalmer te vinden is, namelijk souvenirs;)

Jaisalmer is het stad van de woestijn en kamelen, waardoor er dus veel mooie leren tassen van kamelenleer te vinden is, waarna de tassenjacht weer begon, winkel in en winkel uit! Maar omdat het een hete dag was, besloten we verkoeling te zoeken in een restaurant, mr. Deserts Cafe, echt een topidee:) Verse pizza, sandwiches en twee cola's later, konden we onze tocht vervolgen en na twee uur eindigen, zonder ook maar een tas gekocht te hebben! Het afdingen ging iets minder soepel dan verwacht;)

We hadden wel besloten dat we de camelsafari zouden doen via ons hotel, dus dat was weer een zorg minder, nu kon het onderhandelen hierover beginnen en met een korting van 300 rupees pp, keken we uit naar de volgende dag:)

Jaisalmer - 18 september

Vroeg opgestaan, want voordat de camelsafari begon, hadden we nog een drukke planning, ATM zoeken, telefoon opwaarderen, tassen kopen, pakketje opsturen en het fort bezoeken. De eerste vier zijn gelukt, het blijkt wel weer waar onze prioriteit lag;) We hebben er welgeteld een uur over gedaan om een ATM te vinden, alle ATM's waren namelijk leeg, maar zonder geld geen tassen, dus hebben we de hele stad afgezocht en uiteindelijk een volle ATM gevonden!

Na de tassen gekocht te hebben, vervolgden we onze tocht naar de textielshop, tailor en het postkantoor. Om hier wat te kunnen versturen, moet het namelijk verpakt worden in linnen en de stiksels moeten geseald worden met wax. Klinkt makkelijk, maar wat een klus. 1,5 uur, een brandwond en 1500 rupees later, waren we klaar en lieten we ons pakketje achter in het postkantoor. Nu maar hopen dat het aankomt, want dat zijn al mijn souvenirs van India!

Om 2u was het dan tijd voor de camelsafari! Super veel zin in, maar het begon allemaal niet zo vlekkeloos, want wij dachten dat we geroepen zouden worden, terwijl de jeep er al een half uur was;)
Hup, achter in de jeep, begonnen we onze safari en met een frisse wind door de haren kwamen we bij twee dorpjes, of liever gezegd twee huisjes;)
Dat namen we maar voor lief en toen we bij onze kamelen aankwamen, was dat al vergeten! Met lichtelijk wat kriebels, klom ik voor de eerste keer op een kameel, echt fantastisch:) Hoog boven de grond vertrokken we naar de woestijn en van de pijnlijke kont was nog niets te merken!

Het ritje naar de woestijn gingen gepaard met veel foto's, zoals te zien op facebook, wees maar blij dat niet alles er op staat;)
We waren iets te laat, dus om de sunset te kunnen zien, namen we een shortcut! Helaas toen we aankwamen, betrok de lucht en kregen we een regenbuitje en dus geen sunset, maar het vertoeven in de woestijn met nog 4 andere toeristen in een kleine tent heeft ook wel wat;)\
Gelukkig werd het na een half uurtje weer droog en konden we buiten genieten van ons avondeten. Weliswaar in het donker en met een extra stukje vlees (lees: insecten) hier en daar, maar dat gaf niet.

Wij waren wel redelijk moe en door de grote hoeveelheid insecten, scarabeeen en andere beesten (waar wij even geen rekening mee hadden gehouden;)) hebben wij ons met alle tassen en dekens verplaatst naar hogerop, wat een goeie beslissing is geweest:)
Nog even genoten van de muziek die onze gidsen maakten en toen zijn Lieke en ik heerlijk in slaapgevallen buiten!

Toen we wakker werden, dachten we dat het al een uur of 3 was, maar het bleek pas 12u te zijn, maar dat was helemaal niet erg! Want toen we naar boven keken, bevond er zich een prachtige sterrenhemel boven ons, in een woord wauw!!!

Na nog velen malen wakker te zijn geworden na het gehuil en gegrom van wolven (mijn eerste gedachte, gelukkig kon Lieke mij kalmeren met de woorden; het is de waakhond maar;)) werden we wakker en hebben we om 6u 's ochtends ontbeten onder een kleine zonsopkomst. Na het ontbijt mochten we de kamelen weer bestijgen voor de terugweg en nu voelde ik mijn kont wel, iets minder comfortabel;) De kamelensafari was heel leuk en vooral het slapen in de buitenlucht onder de sterrenhemel was fantastisch!

Maar veilig en wel het hotel weer bereikt en daarna heerlijk gedoucht en genoten van een rustig middagje in het hotel, want om 17.15u zouden we de trein naar Delhi nemen en daar dan 18,5 uur in zitten:O
We zouden een nachtje in Delhi blijven en dan de volgende dag naar Kalka vertrekken, maar omdat alle treinen voor morgen vol zitten, hebben we besloten vanavond de nachttrein te nemen! Ik kijk nu al uit naar mijn bed in Kalka, na drie nachten niet in een bed te hebben geslapen;)

Nu ben ik dus in Delhi en we hebben vanmiddag al genoten van een pizza van Domino's en we gaan over 5 minuten naar de KFC voor ons diner;)
Dus heel veel plezier met het lezen van mijn verhaal:)

Dikke kus, liefs xx

• 20 September 2012 - 16:19

Jacqueline En Marcel:

Een berichtje schrijft ze. wat een verslag. super om te lezen. Blijf genieten meisje. dikke kus van ons

Je leest echt dat je geniet samen met Lieke.
    De dag heeft 24 uur die jij en Lieke volledig gebruiken er is ook zoveel te zien :)

• 28 September 2012 - 22:04

Frank:

Jeetje... Wat een verhaal. Vandaag gehoord over je weblog. We zullen het blijven volgen. Geniet nog verder van dit mooie avontuur en pas goed op jezelf! Gr mariska, alex , frank en frank

• 28 September 2012 - 22:28

Mariska:

Hi Maaike,

Waanzinnige reis! In gedachten reis ik met je mee. Als je terug bent hoor ik graag meer over de kruiden en curry's. Heel veel plezier.

Groetjes Mariska

• 04 Oktober 2012 - 14:53

Pim Van Hoesel :

Wat een ervaring. Ik heb ook veel insecten in de tuin. Die mag je ook wel opeten. Blijf je volgen papa.